Táplálkozási kisokos

A gyerekek és felnőttek nagy része rajong a tésztafélékért, az édességekért vagy a rántott szeletekért. Azonban fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy ezek az ételek nem túl egészségesek és mindennapos fogyasztásuk sem javasolt. Táplálkozási kisokosunkban három kategóriába soroltuk az ételeket, tápanyagokat aszerint, hogy milyen gyakran ajánlott fogyasztani ezeket. A tanácsok betartásával egészségesebben táplálkozhatunk mi magunk és gyermekeink is. A Junior Zrt. az étlapok összeállításánál a lent meghatározott elveket követi, hogy megalapozza a felnövekvő nemzedék egészséges, túlsúlyproblémáktól mentes életvitelét és megelőzzük a felnőttkorban esetlegesen jelentkező szív- és érrendszeri problémákat.

Zöld sáv - Gyakori fogyasztásra ajánlott élelmiszerek, nyersanyagok

Gabonafélék

A teljes kiőrlésű gabonából készült termékek értékes élelmi rostokat, vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznak.  A gyermekek energia- és tápanyagszükségletének több mint egyharmadát teljes értékű lisztből készült kenyér-, tészta- és gabonafélék, burgonya, rizs formájában ajánlott fedezni, ugyanis a fejlődésben lévő szervezet energiaigényének legnagyobb részét keményítő bontásából nyeri.

Folyadékfogyasztás

A megfelelő fizikai és szellemi aktivitáshoz, valamint a tápanyagok hasznosulásához elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztása. A gyermekek folyadékszükségletét elsősorban ivóvízzel, ásványvízzel, vagy világosra főzött teával ajánlott biztosítani. Ügyeljünk arra is, hogy a gyümölcs- vagy zöldséglevek, amelyeket fogyasztunk lehetőleg ne tartalmazzanak hozzáadott cukrot.

Zöldségek és gyümölcsök

A zöldség- és gyümölcsfélék nagyon fontos szerepet játszanak a táplálkozásban, mert alacsonyabb energiatartalmuk mellett jelentős az ásványi anyag-, rost- és vitamintartalmuk. Naponta legalább négyszer együnk zöldséget és gyümölcsöt, egy alkalommal pedig mindenképpen nyersen fogyasszuk ezeket. 

Sárga sáv - Mérsékelt fogyasztásra ajánlott élelmiszerek, nyersanyagok

Tej-és tejtermékek

Tej- és tejtermékek fogyasztása a megfelelő kalciumbevitel érdekében nagyon fontos. A tej, tejtermékek (sovány sajtok, túró, kefir, elsősorban a natúr joghurtok) fehérje- és ásványianyag-tartalmuk miatt elengedhetetlenek a fejlődésben lévő szervezet számára. Napi 2-3 adag tej, tejtermék fogyasztása javasolt a gyermekeknek, a tejet reggeli italként lehetőleg önmagában kínáljuk nekik, azonban kerüljük a nagy zsír-, nátrium- és foszfortartalmú sajtokat.

Húsok, húskészítmények

Az alacsony zsírtartalmú húsok, húskészítmények teljes értékű fehérjeforrások, nagy mennyiségben és megfelelő minőségben tartalmaznak aminosavat, vitaminokat és ásványi anyagokat, így rendszeres fogyasztásuk szükséges a gyermekek számára. Néhány húskészítmény nagy zsír- és nátriumtartalma miatt inkább ne kerüljön be a gyermekek étrendjébe. 

Hüvelyesek

A szárazhüvelyesek nagy energia- és tápanyagtartalmú, növényi fehérjében gazdag táplálékok, nehéz emészthetőségük és puffasztó hatásuk miatt azonban heti egy-két alkalomnál gyakrabban nem javasolt, hogy az asztalra kerüljenek. Bölcsődéseknek fogyasztása kerülendő.

Növényi olajok

Megfelelő mennyiségű, minőségi zsiradékra is szüksége van a szervezetnek az esszenciális zsírsavak és a zsírban oldódó vitaminok felszívódása miatt. Gyermekkorban az idegrendszer fejlődése miatt a többszörösen telítetlen zsírsavak megfelelő mennyiségű fogyasztása különösen fontos. Nagy energiatartalmuk miatt azonban nincs szükség nagy mennyiségekre belőlük.

Piros sáv - fogyasztásra nem ajánlott élelmiszerek, nyersanyagok

Nagy zsír- és cukortartalmú édességek

A gyermekek szervezetének nincs szüksége a nagyon nagy tápanyag-sűrűségű, nagy hozzáadott cukor- és zsírtartalmú édességekre, ezek fogyasztását kerülni kell, maximum heti egy-két alkalommal főétkezések befejező fogásaként javasolt az édességfogyasztás, önálló fogásként nem.

Sós rágcsálnivalók, snackek, üdítőitalok

A sós rágcsálnivalók, snackek nagyon kevés vagy semennyi értékes tápanyagot sem tartalmaznak. Magas a nátrium- és zsírtartalmuk, túlzásba vitt fogyasztásuk hosszú távon magasvérnyomás-betegség kialakulásához, míg például a feleslegben elfogyasztott zsiradék és cukor elhízáshoz vezethet. A cukrozott üdítőitalok fogyasztása szintén nem javasolt, értékes tápanyagokat nem vagy csak kis mennyiségben tartalmaznak, melyre ilyen formában a gyermekek szervezetének nincs szüksége.